Komisariat Policji w Rumi

Komisariat Policji w Rumi

Do zakresu działania Komisariatu Policji w Rumi w szczególności należy:
    1) tworzenie i realizacja, we współdziałaniu z organami samorządu terytorialnego oraz organizacjami i instytucjami pozarządowymi, programów prewencyjnych ukierunkowanych na:
a)     zapewnienie osobom zamieszkałym na obszarze administracyjnym miasta Rumi bezpieczeństwa i porządku w miejscach publicznych,
b)     zwalczanie przestępczości,
c)   ujawnianie, zapobieganie i zwalczanie zjawisk patologii społecznej, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży,
d)    zapewnienie mieszkańcom możliwości sygnalizowania lub zgłaszania Policji o zdarzeniach i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu ludzi i mienia, albo porządkowi publicznemu, a także stworzenie warunków umożliwiających natychmiastową reakcję Policji na takie sygnały lub zgłoszenia,
e) organizowanie, koordynowanie i wykonywanie czynności patrolowych,  interwencyjnych, konwojowych,
f)   edukacja mieszkańców w zakresie uwarunkowań dotyczących utrzymywania porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz aktywnego udziału w przedsięwzięciach profilaktycznych podejmowanych na terenie miasta Rumi;
g)     kreowanie w społecznościach lokalnych pozytywnego obrazu Policji oraz podejmowanych przez Policję działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego;
    2) wykonywanie czynności operacyjno – rozpoznawczych i dochodzeniowo – śledczych w celu ujawniania przestępstw i sprawnego wykrywania ich sprawców, również w zakresie przestępczości narkotykowej i korupcyjnej, współdziałając w tym zakresie z innymi jednostkami organizacyjnymi Policji;
    3) prowadzenie poszukiwań osób i rzeczy, a także identyfikacja osób i zwłok, współdziałanie w tym zakresie z innymi jednostkami Policji;
    4) realizowanie czynności w zakresie technicznej obsługi miejsc zdarzeń oraz przeprowadzanie badań kryminalistycznych śladów i dowodów;
    5) organizacja, wykonywanie, nadzór i kontrola działań Policji w zakresie pełnienia przez policjantów służby prewencyjnej;
    6) planowanie i organizacja działań własnych związanych z realizacją zadań w zakresie zapewnienia porządku i bezpieczeństwa publicznego podczas organizowanych imprez masowych i protestów społecznych;
    7) organizowanie i wykonywanie, nadzór i kontrola działań Policji w zakresie zapobiegania i zwalczania wykroczeń oraz współdziałanie na obszarze powiatu z organami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi w tym zakresie; inicjowanie lokalnej polityki zapobiegania, ujawniania i ścigania sprawców wykroczeń;
    8) ochrona bezpieczeństwa ludzi oraz porządku publicznego w komunikacji publicznej oraz na obszarach wodnych;
    9) wykonywanie czynności zapewniających bezpieczeństwo i porządek w ruchu na drogach publicznych przez kierowanie tym ruchem oraz jego kontrolowanie;
    10) realizowanie zadań związanych z likwidacją skutków zdarzeń drogowych oraz zabezpieczeniem procesowym śladów i dowodów;
    11) analizowanie zjawisk w dziedzinie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, określenie tendencji w tym zakresie i kreowanie lokalnej polityki przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym;
    12) edukacja mieszkańców, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży szkolnej w zakresie bezpiecznego korzystania z dróg i przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym;
    13) współdziałanie w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości z funkcjonującymi na obszarze powiatu organami ochrony prawnej, a także współdziałanie w zakresie profilaktyki wychowawczej i edukacji z organami administracji publicznej, organizacjami społecznymi oraz mediami;
    14) analizowanie zjawisk kryminogennych oraz rozpoznanych zagrożeń przestępczością, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk patologii dotyczących dzieci i młodzieży;
    15) kontrolowanie i ocenianie funkcjonowania podległych struktur w jednostce organizacyjnej Policji;
    16) zapewnienie wykonywania zadań ochrony danych osobowych w porozumieniu z właściwą komórką organizacyjną Komendy Powiatowej Policji w Wejherowie;
    17) realizowanie zadań służby wspomagającej Policji na obszarze Komisariatu przez:
    a) wykonywanie zadań w zakresie spraw osobowych policjantów i pracowników Policji oraz ich szkolenia i doskonalenia zawodowego,
    b) doskonalenie struktury organizacyjnej Komisariatu przez monitorowanie i ocenę zastosowanych rozwiązań organizacyjnych, analizowanie i opiniowanie propozycji dotyczących zmian strukturalnych,
    c) zapewnienie przestrzegania przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej,
    d) eksploatowanie policyjnego systemu łączności i informatyki oraz realizację usług telekomunikacyjnych, pocztowych i informatycznych dla organów zespolonej administracji samorządowej na podstawie odpowiednich porozumień,
    e) eksploatowanie i techniczne utrzymanie w Komisariacie systemów łączności i informatyki oraz koordynowanie tych systemów we współpracy z właściwą komórką Komendy Powiatowej Policji w Wejherowie,
f)    zapewnienie niezbędnego zaopatrzenia logistycznego i technicznego na potrzeby Komisariatu,
g)    informowanie opinii publicznej, za pośrednictwem środków masowego przekazu o zamierzeniach i działaniach Policji na terenie gminy,
h)    gromadzenie, opracowywanie i zabezpieczanie zasobów archiwalnych Komisariatu,
i)    wykonywanie zadań w zakresie bezpieczeństwa i higieny służby i pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz problematyki medycyny pracy,
j)     przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków.

Powrót na górę strony