Wiadomości

Zachowaj czujność przy sprzedaży internetowej – oszuści często kontaktują się prywatnie poprzez komunikator lub e-mail – Nie daj się oszukać

Data publikacji 25.01.2022

Wejherowscy policjanci ponownie ostrzegają przed różnymi metodami działania oszustów m.in. na tzw. "Blika" ale też na wysyłane linki do logowania. Wczoraj policjanci otrzymali zgłoszenie o oszustwie metodą „na blik-a”, ale także inne zgłoszenia oszustwa związane z przesłaniem linku mailem oraz WhatsAppem. Policjanci apelują o zachowanie szczególnej ostrożności podczas internetowych zakupów.

Przestępcy wymyślają coraz to nowe metody oszustwa. Od pewnego czasu pojawiła się nowa forma wyłudzenia pieniędzy polegająca na uzyskaniu e-maila do osoby oszukiwanej. Oszust w wiadomości na portalu sprzedażowym pisze do sprzedawcy, że jest zainteresowany zakupem i prosi o podanie swojego prywatnego maila. Następnie wysyła wiadomość na podany adres, w której znajduje się link do logowania. Sprzedawca odbiera wiadomość na swojej prywatnej poczcie, klika w link przekierowujący, który jest łudząco podobny do strony oryginalnej portalu sprzedażowego i nieświadomy oszustwa, loguje się poprzez ten link, podaje dane z karty, w tym kod zabezpieczający. W trzecim przypadku, który policjanci odnotowali wczoraj, oszustwo miało miejsce podczas zakupów na portalu Olx. Oszust zainteresowany kupnem towaru skontaktował się poprzez WhatsApp prywatnie i tam przestępca przesłał link do logowania „by sprzedawca mógł odebrać pieniądze za towar”.

Podczas wczorajszych oszustw, w jednym przypadku osoba pokrzywdzona, aby sfinalizować sprzedaż, musiała podać dodatkowo kod blik, natomiast w kolejnym przypadku także otrzymała link na prywatnego maila i także się zalogowała, podając wszystkie swoje dane i kod zabezpieczający z karty. Również w trzecim przypadku sprzedawca nie otrzyma zapłaty za towar, a stracił pieniądze z konta, po zalogowaniu na fałszywy link.


Dlatego podstawową zasadą podczas internetowej sprzedaży czy zakupów to pozostać na portalu sprzedażowym, nie przechodźmy na korespondencję prywatną, bo właśnie najczęściej w ten sposób działają oszuści i przesyłają fałszywe linki do logowania, które są łudząco podobne do prawdziwych stron. Nie przekazujmy nikomu kodów zabezpieczających z naszej karty.
Prosimy, aby zawsze pamiętać, że:

• dane dostępowe do konta, dane karty płatniczej oraz dane osobowe to informacje, które powinny być zawsze chronione — nie należy ich udostępniać osobom nieuprawnionym! Ujawniając je, narażamy się na utratę swoich pieniędzy, a nawet zaciągnięcie kredytu lub pożyczki;

• jeśli ktoś wywiera presję i wymusza podjęcie natychmiastowej decyzji lub działań – należy zastanowić się dwa razy, to może być próba ataku;

• warto zweryfikować wiadomość pod kątem poprawności językowej (np. czy jest napisana poprawną polszczyzną, nie zawiera literówek lub innych błędów)
Korzystając z płatności internetowych, należy zwracać uwagę na każdy najdrobniejszy szczegół. Czasami jest to pojedyncza litera w adresach lub nazwach portali. Podobnie, jeśli nieznajoma osoba podsyła nam link, który przekierowuje nas na stronę gdzie mamy podać swoje dane, nie róbmy tego! Zachowujmy rozsądek i pamiętajmy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa.


W przypadku zakupów na portalu np. OlX, czy innych aplikacji służących do sprzedaży choćby używanych ubrań, nie korzystajmy z żadnych dodatkowych komunikatorów i nie podawajmy swojego e-maila. Zakupy powinny być dokonywane przez oryginalną platformę czy aplikację, tam krok po kroku wszystko jest przygotowane i nie ma potrzeby, aby w tym zakresie korzystać z aplikacji Whatsapp. Naszą czujność powinniśmy wzmóc, jeśli osoba zainteresowana zakupem, nawiązuje z nami kontakt, poza portalem lub próbuje nawiązać prywatny kontakt przez komunikator czy maila.

Powrót na górę strony