Zachowaj czujność przy sprzedaży internetowej – oszuści często kontaktują się prywatnie poprzez komunikator lub e-mail – Nie daj się oszukać
Wejherowscy policjanci ponownie ostrzegają przed różnymi metodami działania oszustów m.in. na tzw. "Blika" ale też na wysyłane linki do logowania. Wczoraj policjanci otrzymali zgłoszenie o oszustwie metodą „na blik-a”, ale także inne zgłoszenia oszustwa związane z przesłaniem linku mailem oraz WhatsAppem. Policjanci apelują o zachowanie szczególnej ostrożności podczas internetowych zakupów.
Przestępcy wymyślają coraz to nowe metody oszustwa. Od pewnego czasu pojawiła się nowa forma wyłudzenia pieniędzy polegająca na uzyskaniu e-maila do osoby oszukiwanej. Oszust w wiadomości na portalu sprzedażowym pisze do sprzedawcy, że jest zainteresowany zakupem i prosi o podanie swojego prywatnego maila. Następnie wysyła wiadomość na podany adres, w której znajduje się link do logowania. Sprzedawca odbiera wiadomość na swojej prywatnej poczcie, klika w link przekierowujący, który jest łudząco podobny do strony oryginalnej portalu sprzedażowego i nieświadomy oszustwa, loguje się poprzez ten link, podaje dane z karty, w tym kod zabezpieczający. W trzecim przypadku, który policjanci odnotowali wczoraj, oszustwo miało miejsce podczas zakupów na portalu Olx. Oszust zainteresowany kupnem towaru skontaktował się poprzez WhatsApp prywatnie i tam przestępca przesłał link do logowania „by sprzedawca mógł odebrać pieniądze za towar”.
Podczas wczorajszych oszustw, w jednym przypadku osoba pokrzywdzona, aby sfinalizować sprzedaż, musiała podać dodatkowo kod blik, natomiast w kolejnym przypadku także otrzymała link na prywatnego maila i także się zalogowała, podając wszystkie swoje dane i kod zabezpieczający z karty. Również w trzecim przypadku sprzedawca nie otrzyma zapłaty za towar, a stracił pieniądze z konta, po zalogowaniu na fałszywy link.
Dlatego podstawową zasadą podczas internetowej sprzedaży czy zakupów to pozostać na portalu sprzedażowym, nie przechodźmy na korespondencję prywatną, bo właśnie najczęściej w ten sposób działają oszuści i przesyłają fałszywe linki do logowania, które są łudząco podobne do prawdziwych stron. Nie przekazujmy nikomu kodów zabezpieczających z naszej karty.
Prosimy, aby zawsze pamiętać, że:
• dane dostępowe do konta, dane karty płatniczej oraz dane osobowe to informacje, które powinny być zawsze chronione — nie należy ich udostępniać osobom nieuprawnionym! Ujawniając je, narażamy się na utratę swoich pieniędzy, a nawet zaciągnięcie kredytu lub pożyczki;
• jeśli ktoś wywiera presję i wymusza podjęcie natychmiastowej decyzji lub działań – należy zastanowić się dwa razy, to może być próba ataku;
• warto zweryfikować wiadomość pod kątem poprawności językowej (np. czy jest napisana poprawną polszczyzną, nie zawiera literówek lub innych błędów)
Korzystając z płatności internetowych, należy zwracać uwagę na każdy najdrobniejszy szczegół. Czasami jest to pojedyncza litera w adresach lub nazwach portali. Podobnie, jeśli nieznajoma osoba podsyła nam link, który przekierowuje nas na stronę gdzie mamy podać swoje dane, nie róbmy tego! Zachowujmy rozsądek i pamiętajmy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa.
W przypadku zakupów na portalu np. OlX, czy innych aplikacji służących do sprzedaży choćby używanych ubrań, nie korzystajmy z żadnych dodatkowych komunikatorów i nie podawajmy swojego e-maila. Zakupy powinny być dokonywane przez oryginalną platformę czy aplikację, tam krok po kroku wszystko jest przygotowane i nie ma potrzeby, aby w tym zakresie korzystać z aplikacji Whatsapp. Naszą czujność powinniśmy wzmóc, jeśli osoba zainteresowana zakupem, nawiązuje z nami kontakt, poza portalem lub próbuje nawiązać prywatny kontakt przez komunikator czy maila.