Wiadomości

Nie daj „wyczyścić” sobie konta – policjanci ostrzegają przed oszustem na zdalny pulpit

Data publikacji 17.02.2022

Oszustwo na zdalny pulpit to jedna z kolejnych zmodyfikowanych metod przestępców, którzy wykorzystując legalne oprogramowanie i łatwowierność swojej potencjalnej ofiary, mogą dokonać kradzieży oszczędności życia z konta nieświadomej ofiary dosłownie na jej oczach. Oszuści rozpoczynają przeważnie swój proceder od telefonu lub wiadomości e-mail z informacją o problemach technicznych banku, próbie włamania na nasze konto lub oferty inwestycyjnej z możliwością szybkiego zarobku. Niestety, ofiara oszustwa zamiast pomocy technicznej w zabezpieczeniu konta przed kradzieżą z niego pieniędzy lub szybkiego zysku z obiecanej inwestycji, zostaje najczęściej bez środków do życia albo z dużym kredytem. Jedną z oszukanych ofiar jest mieszkanka powiatu wejherowskiego, która dała się zmanipulować przestępcy, tracąc w ten sposób ponad 14 tys. zł.

Do policjantów wczoraj zgłosiła się mieszkanka powiatu, która poinformowała funkcjonariuszy, że oszust nakłonił ją d zainstalowania programu na swoim telefonie pewnej aplikacji, przy pomocy której przejął całkowicie sterowanie nad jej urządzeniem, ponieważ smartfon był połączony z internetem. Oszust w ten sposób uzyskał dostęp do banku kobiety i ukradł jej z konta ponad 14 tys. złotych. W przypadku mieszkanki powiatu sytuacja wyglądała tak, że oszust, podając się za przedstawiciela banku, zatelefonował do niej z informacją, że przed chwilą nastąpiło włamanie na jej konto bankowe i że ktoś chce wziąć kredyt na jej dane w wysokości 5000 zł. Przestępca, wykorzystując strach posiadaczki rachunku bankowego przed utratą oszczędności, zaoferował szybką pomoc w zabezpieczeniu konta przed utratą pieniędzy i podobnymi zagrożeniami. Prosił o zainstalowanie legalnego oprogramowania Any Desk, dzięki któremu będzie mógł niezwłocznie udzielić wsparcia technicznego. Nieświadoma kobieta zainstalowała legalne oprogramowania służące do obsługi zdalnego pulpitu, a tym samym przekazała oszustowi pełną kontrolę nad swoim telefonem, podając kod ID do aplikacji. Przestępca w trakcie rozmowy poinformował kobietę, że ma wykonywać polecenia (w tym zalogowanie się na stronę banku, zmienić hasło do aplikacji banku i dane internetowe oraz miała sprawdzić, czy środki na koncie się zgadzają. Oszust w tym czasie miał pełen podgląd, jakie czynności wykonuje kobieta, co pozwoliło mu następnie wykonać transakcje. Następnie oszust dopytywał czy kobieta ma konto w innym banku i czy ma tam jakieś środki. W momencie, kiedy uzyskał potwierdzenie, powiedział, że przekieruje kobietę do innego konsultanta i w ten sam sposób, kobieta ponownie zalogowała się poprzez aplikację do drugiego banku i tam także z konta kobiety zostały ukradzione pieniądze. Łącznie w ten sposób z konta oszukanej pokrzywdzonej wypłacono ponad 14 tys. zł.

Pamiętajmy, aby chronić swoje dane osobowe.

·Nigdy nikomu nie wolno udostępniać swojego konta bankowego i danych logowania. Tylko posiadacz konta może się do niego logować i wykonywać transakcje.

·W przypadku konsultant proponuje zainstalowanie oprogramowania do zdalnego zarządzania pulpitem, to można być pewnym, że jest to oszustwo.

· W przypadku, gdy osoba podająca się za pracownika banku żąda zweryfikowania danych i danych konta lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania, należy się rozłączyć i zadzwonić do biura obsługi klienta banku.

Powrót na górę strony