Oszukują metodą "na wnuczka" czy "na funkcjonariusza" oraz podczas sprzedaży internetowej nadal – policjanci apelują – zachowaj ostrożność.
Oszuści działający metodą „na wnuczka" czy „na policjanta" wciąż dzwonią do wejherowskich seniorów. Niestety seniorka z Rumia dała się oszukać i straciła mienie o wartości 60 tys. zł (pieniądze w kwocie 50 tys. zł oraz biżuterię o wartości 10 tys. zł). Zgodnie z tym, co mówił oszust, miała zapakować pieniądze i biżuterię w reklamówkę i przekazać mężczyźnie. Nie bądźmy obojętni i wcześniej ostrzegajmy naszych krewnych przed osobami podszywającymi się pod członków rodziny, policjantów, pracowników poczty lub banku. Nie pozwólmy, aby nasi najbliżsi stracili dorobek swojego życia. Ponadto w trakcie weekendu, doszło do kilku oszustw podczas sprzedaży internetowych. W tych przypadkach osoby sprzedające utraciły pieniądze.
Wejherowscy policjanci przestrzegają przed oszustami wyłudzającymi od osób starszych pieniądze metodą „na wnuczka” lub „na policjanta”. Sprawcy tego typu oszustw są często zatrzymywani dzięki pomocy osób, które mają świadomość tego, że mogą zostać oszukane. Niestety wciąż do policjantów docierają informacje o kolejnych telefonach od oszustów. W piątek seniorka z Rumi została oszukana. Jak ustalili policjanci, oszustka poinformowała seniorkę, że jej córka, spowodowała wypadek drogowy, potrąciła kobietę w ciąży, a teraz, żeby uniknąć aresztowania, musi zapłacić kaucję. Kobieta miała spakować pieniądze do reklamówki i przekazać mężczyźnie, który został wysłany po odbiór pieniędzy. Kobieta była przekonana, że rozmawia z funkcjonariuszem. Pokrzywdzona spakowała gotówkę i biżuterię do torby i przekazała obcemu mężczyźnie. Oszust nakłonił 83-latkę do przekazania mu pieniędzy i biżuterii o wartości łącznej 60 tys. zł.
Ponadto wczoraj doszło także do innego oszustwa. W tym przypadku osoby sprzedające różne przedmioty na portalach internetowych zostały przekonane do zalogowania się na stronę banku poprzez kliknięcie w link, który kierował bezpośrednio do portalu łudząco podobnego do oryginalnego, a następnie zalogowanie się do konta, podanie numeru karty i kodu bezpieczeństwa. W ten sposób oszuści uzyskali możliwość do zalogowania się na stronę banku i wypłacenia pieniędzy blikiem.
Co robić, aby nie stać się ofiarą oszustwa?
- Oszustów nie zadowalają już kwoty pieniędzy posiadane w domu. Stosując techniki psychomanipulacyjne, doprowadzają do sytuacji, że ofiary wypłacają z kont bankowych posiadane oszczędności, zaciągają kredyty, zrywają lokaty, lub przekazują środki pieniężne na wskazane przez przestępców konta bankowe.- Funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie. NIGDY też nie proszą o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie.
- W momencie, kiedy ktoś przez telefon będzie mówił, że jest policjantem lub prokuratorem oraz będzie opowiadał o prowadzonej sprawie i potrzebie przekazania pieniędzy – zakończmy rozmowę telefoniczną. Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować, powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.
- Nie informujmy nikogo o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub przechowujemy na koncie. Nie przekazujmy też informacji o posiadanych w domu kosztownościach.
- Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to, czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
Zwracamy się z apelem, również do osób młodych. Rozmawiajmy z rodzicami, dziadkami o tym, że są osoby, które mogą ich oszukać. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji, kiedy ktoś zadzwoni do nich z podobną informacją. Zwróćmy uwagę na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie. Zwykła ostrożność może uchronić ich przed utratą zbieranych latami oszczędności.
Natomiast podczas internetowej sprzedaży
Dlatego podstawową zasadą podczas internetowej sprzedaży czy zakupów to pozostać na portalu sprzedażowym, nie przechodźmy na korespondencję prywatną, bo właśnie najczęściej w ten sposób działają oszuści i przesyłają fałszywe linki do logowania, które są łudząco podobne do prawdziwych stron. Nie przekazujmy nikomu kodów zabezpieczających z naszej karty.
Prosimy, aby zawsze pamiętać, że:
• dane dostępowe do konta, dane karty płatniczej oraz dane osobowe to informacje, które powinny być zawsze chronione — nie należy ich udostępniać osobom nieuprawnionym! Ujawniając je, narażamy się na utratę swoich pieniędzy, a nawet zaciągnięcie kredytu lub pożyczki;
• jeśli ktoś wywiera presję i wymusza podjęcie natychmiastowej decyzji lub działań – należy zastanowić się dwa razy, to może być próba ataku;
• warto zweryfikować wiadomość pod kątem poprawności językowej (np. czy jest napisana poprawną polszczyzną, nie zawiera literówek lub innych błędów);
Korzystając z płatności internetowych, należy zwracać uwagę na każdy najdrobniejszy szczegół. Czasami jest to pojedyncza litera w adresach lub nazwach portali. Podobnie, jeśli nieznajoma osoba podsyła nam link, który przekierowuje nas na stronę gdzie mamy podać swoje dane, nie róbmy tego! Zachowujmy rozsądek i pamiętajmy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa.
W przypadku zakupów na portalu np. OlX, czy innych aplikacji służących do sprzedaży choćby używanych ubrań, nie korzystajmy z żadnych dodatkowych komunikatorów i nie podawajmy swojego e-maila. Zakupy powinny być dokonywane przez oryginalną platformę czy aplikację, tam krok po kroku wszystko jest przygotowane i nie ma potrzeby, aby w tym zakresie korzystać z aplikacji Whatsapp. Naszą czujność powinniśmy wzmóc, jeśli osoba zainteresowana zakupem, nawiązuje z nami kontakt, poza portalem lub próbuje nawiązać prywatny kontakt przez komunikator czy maila.