Wiadomości

O MAŁY WŁOS I SENIORKA STRACIŁABY 20 TYSIĘCY ZŁOTYCH, CZUJNA PRACOWNICA POCZTY OSTRZEGŁA I PRZESTRZEGŁA 81-LATKĘ PRZED PRÓBĄ OSZUSTWA.

Data publikacji 02.03.2023

Policjanci z Wejherowa ostrzegają przed tzw. oszustwami „na policjanta”. Prowadzone akcje profilaktyczne przynoszą efekty. Funkcjonariusze otrzymują coraz więcej zgłoszeń od starszych osób, które wykazały się czujnością i nie dały się okraść. Podobnie jest z reakcją pracowników banków czy pracowników poczty. Tak było wczoraj w Wejherowie, kiedy 81-latka chciała wykonać przelew, pracownica poczty powstrzymała seniorkę przed transferem pieniędzy i próbą oszustwa. W tym przypadku sytuacja skończyła się pomyślnie i nie doszło do oszustwa.

Policjanci z Wejherowa ostrzegają przed tzw. oszustwami „na policjanta” czy „prokuratora”. Prowadzone akcje profilaktyczne przynoszą efekty. Funkcjonariusze otrzymują coraz zgłoszenia od osób, które wykazały się czujnością i nie dały się okraść. Tak było wczoraj w Wejherowie, kiedy 81-latka chciała wykonać przelew na kwotę 20 tys. zł, ale pracownica poczty wykazała się czujnością i szybko poinformowała seniorkę, że jest to prawdopodobnie oszustwo.

Jak ustalili policjanci, do 81-letniej mieszkanki Wejherowa zadzwonił mężczyzna, który powiedział w trakcie rozmowy, że jest policjantem z Gdańska i poinformował seniorkę, że jej pieniądze trzymane na koncie są zagrożone i trwa policyjna akcja. Następnie kobieta otrzymała inny telefon i wtedy dzwoniący przedstawił się jako prokurator i polecił kobiecie wypłacić 20 000 zł i przelać na inne konto, którego numer miał podać. Kobieta po tej rozmowie udała się do banku, wypłaciła pieniądze i poszła na pocztę, aby wykonać przelew. W tym momencie 81-latka została powstrzymana przez pracownicę poczty, która zorientowała się, że prawdopodobnie jest to oszustwo. Seniorka chciała przelać pieniądze na zagraniczny numer konta. Ostatecznie przelew nie został wykonany. Dzięki czujnej postawie pracownicy poczty nie doszło do oszustwa i utraty pieniędzy.

Przypominamy Państwu, o tym, że sprawcy wykorzystują zaufanie społeczeństwa do funkcjonariuszy Policji i wyłudzają pieniądze od starszych osób, metod ich działania jest wiele, powyżej przedstawiona jest jedną z nich. Zdarza się również, że przestępcy najpierw wykonują telefon, podając się za członka rodziny. Tłumaczą zmieniony głos chorobą lub wzbudzają poczucie winy w starszej osobie, z powodu tego, że go nie poznaje. Proszą o pożyczenie dużej sumy pieniędzy. Zazwyczaj pieniądze mają zostać wykorzystane w celu pokrycia szkód po wypadku drogowym, na ważną operację. Chwilę po zakończeniu pierwszej rozmowy do ofiary dzwoni kolejna – podając się za funkcjonariusza Policji. Na ogół przestępca informuje rozmówcę o tym, że jest potencjalną ofiarą oszustwa. Mówi, że poprzednia rozmowa telefoniczna była próbą wyłudzenia pieniędzy. Informuje o tym, że oszust został namierzony. Nalega, aby osoba pokrzywdzona wypłaciła określoną sumę pieniędzy z banku i przekazała ją wyznaczonej osobie lub prosi o wykonanie przelewu bankowego na wskazany numer konta.

Fałszywy „funkcjonariusz” podaje często wymyślone nazwisko, a nawet zmyślony numer odznaki, prosi, aby nie przerywać rozmowy telefonicznej i wybrać numer na Policję. Wtedy inny głos w słuchawce przekonuje ofiarę, że bierze udział w akcji rozpracowania oszusta. Sprawcy oszustw wywierają na ofiarach presję czasu. Nie dają chwili na zastanowienie się, czy sprawdzenie informacji o dzwoniącym. Przekonują starsze osoby, że ich pieniądze pomogą w schwytaniu przestępców. Mówią, że gotówka przechowywana na koncie nie jest bezpieczna, a oszust ma do nich łatwy dostęp. Przestępcy, podając się za funkcjonariuszy, grożą konsekwencjami prawnymi, jeżeli ich rozmówca nie będzie współpracował. Tuż po przekazaniu pieniędzy kontakt się urywa, a przestępcy znikają ze wszystkimi oszczędnościami ofiary.

Jak nie stać się ofiarą oszustów?

Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod policjanta, członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to, czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje.

Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów. Pamiętaj !!! Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach i nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy. Zatroszcz się o osoby bliskie w Twoim otoczeniu. Informuj, ostrzegaj, utrzymuj kontakt, interesuj się ich losem. W razie wątpliwości kontaktuj się z Policją pod numerami telefonów alarmowych 112. Zwracamy się z apelem, również do osób młodych. Rozmawiajmy z rodzicami, dziadkami o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji, kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o pożyczenie dużej ilości pieniędzy. Zwróćmy uwagę na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie. Wykorzystujmy okoliczności np. rodzinne spotkania, święta, jak i przypadkowe spotkania na ulicy i ostrzegajmy bliskich przed zagrożeniami. Zwykła ostrożność może uchronić ich przed utratą zbieranych latami oszczędności.

Nie bądźmy obojętni na los osób starszych, gdyż łupem oszustów pada niekiedy dorobek ich całego życia.

Powrót na górę strony