Wiadomości

Nie daj się oszukać, zachowaj czujność w kontaktach z obcymi

Data publikacji 04.06.2024

Wczoraj na terenie powiatu wejherowskiego doszło do trzech oszustw. 66-latka straciła około 12 tys. zł ponieważ została oszukana metodą "na pracownika banku". Inny pokrzywdzony stracił 1000 zł metodą na 'blika", a trzecia zgłaszająca została oszukana podczas zakupów internetowych. Apelujemy o ostrożność i weryfikację informacji.

Wczoraj 66-letnia mieszkanka Redy zgłosiła lokalnym policjantom, że została oszukana metodą na pracownika banku. Z relacji kobiety wynikało, że zadzwonił do niej telefon, a rozmówca przedstawił się jako pracownik banku. Oszust zapytał kobietę, czy wykonywała jakieś płatności lub transakcje, bo widzi nietypową aktywność na jej koncie bankowym i sprawdza, czy to ona podejmowała takie działania, bo właśnie ktoś wziął na nią kredyt. Kobieta zaprzeczyła, więc mężczyzna zaproponował jej pomoc i poprosił o zainstalowanie programu na komputerze. Pokrzywdzona zainstalowała aplikację i w ten sposób oszust przejął sterowanie jej komputerem i uzyskał dostęp do jej konta i doprowadził do tego, że straciła 12 000 zł. W trakcie tej całej rozmowy, oszust wmawiał kobiecie, że ma zadzwonić pod inny numer, aby potwierdzić swoją autentyczność, kobieta była przekonana, że zadzwoniła pod inny numer, jednak rozmowy wcześniejszej nie przerwała i tylko wstukiwała kolejne cyferki na telefonie, a połączenie trwało cały czas z tym samym rozmówcą.

Nie było to jedyne oszustwo zgłoszone wczorajszego dnia. W naszym powiecie doszło do dwóch innych sytuacji. W jednej z nich pokrzywdzony otrzymał wiadomość poprzez komunikator internetowy od osoby bliskiej – członka rodziny i został nakłoniony do przekazania kodu blik, co uczynił i w ten sposób stracił 1000 zł. Okazało się, że oszust włamał się na kontro społecznościowe rodziny i poprzez komunikator nakłonił pokrzywdzonego, który nie był świadomy, że koresponduje z oszustem.

Ostatnie oszustwo dotyczyło zakupów internetowych przez aplikację. Kobieta zamówiła towar w połowie maja i do dnia dzisiejszego mimo opłacenia zakupów nie otrzymała towaru ani zwrotu pieniędzy.

Jak działają oszuści?
Fałszywy pracownik banku: Oszust dzwoni do ofiary, podając się za pracownika banku. Informuje, że jej konto jest zagrożone i w celu jego ochrony, należy zainstalować specjalne oprogramowanie. Po zainstalowaniu oprogramowania oszust przejmuje kontrolę nad kontem ofiary i kradnie pieniądze.
Prośba o wygenerowanie kodu BLIK: Oszust kontaktuje się z ofiarą za pomocą komunikatora internetowego, podając się za bliską osobę lub znajomego, na którego konto się włamał. Prosi o wygenerowanie kodu BLIK, tłumacząc to pilną potrzebą zapłaty za zakupy czy pożyczki. Po otrzymaniu kodu oszust realizuje nim nieautoryzowane transakcje lub wypłaca z bankomatu.
Fałszywe oferty sprzedaży: Oszust wystawia na sprzedaż fikcyjny produkt w serwisie aukcyjnym lub ogłoszeniowym. Po skontaktowaniu się z ofiarą, prosi o płatność z góry i przesyła dane do przelewu lub link do strony, gdzie można dokonać płatności BLIK-iem.
Pamiętaj!
·        Nigdy nie instaluj oprogramowania na swoim urządzeniu na prośbę osoby, która podaje się przez telefon za pracownika banku lub przedstawicieli innych podmiotów!
·        Nie podawaj nikomu kodów BLIK, jeśli jednak musisz, to najpierw zadzwoń do osoby, której masz ten kod udostępnić!
·        Nie loguj się do swojego konta bankowego na stronach internetowych przesyłanych Ci za pomocą komunikatorów internetowych!
·        Dokonując zakupów online, sprawdzaj wiarygodność sprzedającego i używaj tylko sprawdzonych serwisów aukcyjnych i ogłoszeniowych.
W razie wątpliwości skontaktuj się bezpośrednio z bankiem, w którym masz konto.
Jeśli padłeś ofiarą oszustwa, zgłoś to na policję!
Uważaj na swoje dane i pieniądze! Nie daj się oszukać!

Powrót na górę strony