33-LATKA OSZUKANA METODĄ „NA PRACOWNIKA BANKU” – STRACIŁA 12 000 ZŁ
Wczoraj 33-letnia mieszkanka naszego powiatu padła ofiarą oszustwa, tracąc 12 000 zł. Oszust podając się za pracownika banku, nakłonił ją do wypłaty pieniędzy z konta i wpłatę na "bezpieczne konto oszusta". Tylko dzięki czujności członka rodziny, kobieta dowiedziała się, że została oszukana i nie przekazała pozostałych pieniędzy, które miała zamiar przelać na konto oszustowi.
Wczoraj policjanci otrzymali zgłoszenie od mieszkanki naszego powiatu, że została oszukana na kwotę 12 000 zł przez oszusta podającego się za pracownika banku. Jak ustalili funkcjonariusze, do kobiety zadzwonił telefon, a rozmówca przedstawił się, że jest pracownikiem banku i w trakcie rozmowy powiedział, że jej pieniądze, które ma na koncie są zagrożone. W trakcie konwersacji trzymał pokrzywdzoną w napięciu, podsycał atmosferę i tym sposobem nakłonił ją do wypłaty 50 000 złotych w bankomacie, a nie z banku, gdyż jak twierdził, w banku nie byłoby to bezpieczne. Oszust zdawał sobie sprawę, że gdyby kobieta weszła do banku i cały czas rozmawiała przez telefon z oszustem, to prawdziwy pracownik banku zapobiegłby wypłacie gotówki i całemu oszustwu. Przestępca jednak dalej nakłaniał kobietę, że ma wypłacić pieniądze, a potem także przekonał, żeby wpłaciła je na „bezpieczne konto” przy pomocy kodów blik z aplikacji telefonu. Kobieta dała się przekonać i wpłaciła we wpłatomacie 12 000 zł. Na szczęście rozmowę z oszustem przerwał kontakt telefoniczny z osobą bliską, która zorientowawszy się, co się dzieje zapobiegła dalszym przelewom pieniędzy, dzięki czemu zdołała uratować pozostałą wypłaconą wcześniej gotówkę.
Jak działał oszust?
· Dzwoniąc do ofiary, oszust podszywał się pod pracownika banku.
· Informował o zagrożeniu bezpieczeństwa pieniędzy na koncie.
· Nakłaniał do natychmiastowej wypłaty gotówki z bankomatu, tłumacząc, że w placówce bankowej może to być niemożliwe (wiedział, że prawdziwy pracownik w banku zorientuje się, że kobieta jest oszukiwana i zapobiegnie wypłacie pieniędzy).
· Następnie instruował przelewanie pieniędzy na "bezpieczne konto", wykorzystując kod BLIK przy wpłatomacie.
Policjanci apelują o ostrożność!
· Nigdy nie ufaj osobom, które dzwonią i proszą o wypłatę, wpłatę lub przelew pieniędzy.
· Pamiętaj, że prawdziwi pracownicy banku nigdy nie będą Cię do tego namawiać.
· W przypadku wątpliwości, rozłącz się i skontaktuj z infolinią banku na numerze podanym na oficjalnej stronie internetowej.
· Nie podawaj nikomu poufnych danych, takich jak numer karty, pin czy kody BLIK.
· Bądź czujny i chroń swoje oszczędności!
Pamiętaj!
· Nigdy nie działaj pod presją czasu! Daj sobie czas na weryfikację informacji, porozmawiaj z kimś bliskim!
· W razie wątpliwości skontaktuj się z zaufaną osobą lub zadzwoń na policję!